Spring til hovedindholdet
Nylige indlæg
1
Sejlads / AIS som hjælpemiddel til at finde mand overbord
Nyeste indlæg af Jan Møller -
Interessant artikel om sikkerhed til søs - som konkluderer at hvis Volvo båden havde haft en reserve AIS antenne, så ville den have fundet den overborfaldne: https://mobile.nytimes.com/2018/04/18/sports/volvo-ocean-race.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fsports&action=click&contentCollection=sports&region=stream&module=stream_unit&version=latest&contentPlacement=1&pgtype=sectionfront


 
2
Sejlads / Sv: Søvn....
Nyeste indlæg af jensalsandersen -
I 1970'erne og 80'erne havde jeg sejlet en masse singlehanded (synes jeg selv) i skandinaviske farvande, og kastede mig derfor ud i Singlehanded Transatlantic Race - OSTAR. OSTAR er imidlertid 3.000 sømil imod de fremherskende vind og strømretninger, fra Plymouth, GBR til Newport, USA. Derfor blev emnet hvile/søvn en noget anderledes størrelse. Jeg havde sejlet 500 sømil nonstop, som kvalifikation, men snød, idet jeg sejlede nonstop, med lidt powernap undervejs, og dermed reelt ikke demonstrerede at jeg kunne sejle lange distancer inkl. hvile. Man er MEGET træt efter små 3 døgn uden reel hvile, men når man ved at enden er nær, holder man den jo gående.

Nåmen

Det viser sig at den bedste måde at håndtere søvn/hvile over lange afstande/lang tid er at sørge for at få 4-6 timer søvn pr. 24 timer., og helst i 20 min. intervaller. På den måde bliver man aldrig helt frisk, men omvendt falder man heller aldrig helt igennem. Militæret har forsket en del i dette, og jeg kan personligt bekræfte at det virker.

Et ægge-ur, sæt det til 20 min. hold det i hånden, eller stil det et sikkert sted tæt på. RING, check alt alt er i orden, action - eller 20 min mere hvile.

Summen er at du får grebet ind, hvis der er noget der skal gøres hhv du får noget hvile, og kan hurtigt få mere, hvis alt er OK. 

Dette system virker 1½ - 2 måneder før du kolapser. Det skal tænkes ind at du som singlehanded kapsejler bruger noget der ligner 5.000 kalorier eller mere i døgnet, i hvertfald, hvis du krydser Nordatlanten, eller sejler rundt om jorden.

Samme system virker med 10 min søvnintervaler, men holder så ikke så længe.

Francois Gabert, der satte ny verdens rekord i sin 105 fods trimaran, singlehanded rundt om jorden på under 49 døgn, var nede på ca 4 timer i snit..... men han snød også, han havde øvet sig ;-)

Systemmet virker iøvrigt også hvis du skal køre hjem en sen aften og synes at de modkørendes lys er lidt for skarpe. træk ind til siden ved første lejlighed, rul sædet lidt tilbage, 10-20 min på uret, så er du klar til 1 time til 1½ igen. = sikker kørsel/sejlads.

Gør det til en vane at føle hvile som et "sikkert/rart" sted, fordi du ved at du altid kan gå der hen, og altid kan rejse dig igen friskere end før .... og altid kan gå tilbage til det.

Den videre historie indbefatter samtale med dit Totemdyr.......... og (din) accept af din tilstedeværelse på havet når du møder andre væsner, som naturligt bor der, men det kræver mere øl. :-)

/Jens




3
Sejlads / Søvn....
Nyeste indlæg af Jan Møller -
Det at sove mens man sejler alene er svært på mange måder.
Her kan vi lære meget fra hinanden og vores erfaringer kan være af stor værdi.
Men det var nu ikke min anledning til at starte en debat om søvn, eller nærmere effekten af mangel på søvn og hvordan vi - i nogen grad - forberede os på at fungere bedst muligt når vi er i søvnmangel.
I Weekendavisen er der en fremragende artikel som behandler dette spændende emne - artiklen er lang - men til slut er der nogle fine eksempler på hvorledes man ved træning kan forberede sig til være i stand til at tage gode beslutninger selvom man er 'søvndrukken'.
Hermed en opfordring og et link: https://weekendavisen.dk/2018-14/ideer/sov-paa-det
Sov godt
Mange hilsner,
Jan