Aftal med dig selv at redningsvesten altid skal bæres på dæk og i cockpit, livlinen bruges altid på dæk og i cockpit i dårligt vejr.

Udstyr din redningsvest med en AIS MOB og/eller en PLB afhængig af sejladsområde, således du kan alarmere.

Sørg for altid at have den rette påklædning til forholdene, hvis du først er blevet kold, er det svært at få varmen igen.

Kend dit udstyr, træn med det, brug det.

Din båd skal indrettes til at kunne sejles alene.

Brug andres erfaringer, spørg, tænk og vær grundig. Sørg for at have faste rutiner ved klargøring. Faste rutiner er nemmere at huske.

Træn på forhånd, både i dagslys og ved nattetide.
Tænk manøvrer igennem før du udfører dem og gennemfør kun hvis du er tryg ved det.

Når du skal af sted skal ruten tænkes igennem, start bagfra – således det du skal sidst (hvor din hjerne måske er træt) er det du husker bedst.

Identificer på forhånd mulige strækninger på ruten hvor du muligvis kan forlade roret for spise, drikke, besørge, hvile lidt.

Hav altid fokus på alternative ruter og/eller havne du kan anløbe.

Hav altid de seneste vejrinformationer – og sørg for at få det hentet ned inden du mister kontakt til land.

Sørg for at dine søkort er opdaterede, der er i disse år f.eks. skift af trafiksepareringer og etablering af mølleparker – som du SKAL kende til.

Uheldet kan ramme på de mest uheldige tidspunkt, hav derfor altid kræfter i overskud til at håndtere enhver situation – med det samme.

Kend dig selv og dine begrænsninger. Du er singlehandsejler og ikke supermand.

Du er det svageste element ombord, sørg for at du altid er på toppen med at spise godt og sundt – og ikke mindst: drik en masse vand.

AIS er det bedste som er sket for singlehandsejlere, nu kan andre omkring dig se hvad du gør, sørg for at din er tændt og sender et kraftigt signal.
Skriv ”SOLOSAILOR” eller lignende efter dit bådnavn – så ved de også hvad du er for én.
Folk i land interesserer sig for dig. Derfor er det vigtigt at informere dine nærmeste hvis du foretager dig noget som er uventet for dem. Informer altid når du er sikkert i havn.

Skal du ud på en længere sejlads bør du overveje at udnævne en kontaktperson i land, skrive en sejladsplan inklusive kontaktoplysninger og sende denne til JRCC. Overvej køb af satellitbaseret kommunikations udstyr, som Garmin Inreach eller Iridium Go så du kan opretholde kontakt med land. Overvej faste kommunikations tidspunkter med kontaktpersoner. Det giver tryghed.

Hold din VHF tændt og lyt på kanal 16. Kend dit udstyr og vær forsigtig med at bruge dualwatch funktionen. Er du træt er risikoen for fejlbetjening stor.

Svar hvis folk kalder dig! Brug evt. din VHF til kontakt med erhvervstrafikken, hvis du er i tvivl om deres hensigter. Oplys andre hvad dine hensigter er, så de kan tage deres forholdsregler.

Alle som har havet som arbejdsplads skal der udvises særlig opmærksomhed overfor.

De kender, som dig, søvejsreglerne, men giv plads og udfør manøvrer tydeligt og i god tid. Vær opmærksom på at situationer altid opfattes forskelligt.

Vær en god ambassadør for godt sømandskab og singlehandsejlads ved at tale med andre sejlere – også dem som ikke umiddelbart forstår os.